Publicat de pe

Tendințe și evoluții în turismul din județul Timiș*

Tendințe și evoluții în turismul din județul Timiș*

*Material prezentat de APDT Timiș în cadrul evenimentului Întâlnirile franco-române în domeniul turismului, Universitatea de Vest Timișoara, 24 octombrie 2016.

Bună ziua tuturor,
Doresc să mulțumesc organizatorilor pentru a fi invitat Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în județul Timiș la acest eveniment.

Am să încep prin a vă spune că, dacă aș fi fost invitată la o astfel de manifestare în urmă cu două luni, este foarte probabil că, în mare, ideile ar fi fost aceleași. Acum însă, desemnarea Timișoarei drept Capitală Culturală Europeană pentru anul 2021 schimbă întregul context al activității de turism în Timiș, și chiar Banat,  pentru următorii ani dar, mai ales, schimbă ritmul în care va trebui să lucrăm. Mai presus de toate,  pentru că turismul reprezintă unul dintre segmentele vizate direct de acest nou context, ceea ce trebuie să definească activitatea următorilor ani în domeniu sunt coerența și cooperarea.  Așa cum s-a întâmplat cu toate orașele care au dobândit statutul de capitale culturale la un moment dat, desemnarea va relansa industria turismului. Experiențele arată că un astfel de titlul poate să dubleze sau chiar să tripleze numărul turiștilor în aria vizată, și nu doar în anul în care orașul este capitala culturală europeană, ci chiar în anii care preced evenimentul.
Cu atât mai mult, strategia turistică a județului Timiș trebuie să țină cont de aceste aspecte.   Și – ceea ce nu aș fi spus acum două luni și spun acum – este că întârzierea cu care demarăm strategia turistică a județului Timiș, propusă inițial într-un proiect cu fonduri europene transfrontaliere , este poate de bun augur. Vom lucra la ea în următoarele luni, împreună și ținând cont de noile date.
Înainte însă de a trece mai departe, foarte pe scurt trebuie să vă spun câteva cuvinte despre asociația  pe care o reprezint și despre proiectele ei deoarece există încă multe confuzii, suntem deseori numiți departament al Consiliului Județean Timiș sau agenție de promovare a turismului.   Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în județul  Timiș este o organizație neguvernamentală care a luat ființă în urmă cu doi ani la inițiativa domnului Călin Dobra și funcționează azi ca un parteneriat public- privat, între membrii săi numărându-se Consiliul Județean Timiș și primării din județ, universități, agenții de turism, operatori din domeniu dar și  ong-uri. Și nu voi pierde ocazia de a-i reaminti domnului primar Nicolae Robu că e important să avem alături de noi ca partener de lucru și Primăria Timișoara. Pentru că, repet, împreună suntem coerenți și puternici.
Dorința noastră – și, dacă vreți,o tendință de viitor în turism -  este ca într-o perioadă cât mai scurtă de timp să avem alături de noi județele Caraș Severin și Hunedoara pentru a funcționa într-o asociere care să ne permită să trecem la un alt nivel de lucru, unul regional, și să începem să promovăm turismul în Banat, să creionăm brandul turistic al Banatului. O imagine care, până la urmă,  nu va face altceva decât să se suprapună peste realitatea de zi cu zi a locuitorilor acestei regiuni. Pentru că timișenii își petrec multe weekenduri  în zonele montane din Caraș Severin, pentru că agențiile de turism din Timiș propun pe multe dintre programele lor Castelul Corvinilor din Hunedoara sau Parcul de Aventură Arsenal și pentru că, nu în ultimul rând, hunedorenii, cărășenii sau arădenii trec deseori prin Timișoara creionând astfel, alături de țările vecine, un important segment în turismul de shoping.
Pe scurt voi menționa câteva dintre proiectele inițiate și derulate până în prezent de APDT Timiș – proiecte care au vizat îndeplinirea scopului asociației, și anume acela de a promova și dezvolta a turismul  în județul Timiș. Este vorba despre  două Conferințe Naționale de Turism, organizate pe teme actuale în domeniu, despre încheierea unui parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Timiș și derularea mai multor acțiuni de promovare a obiectivelor turistice în rândul copiilor și tinerilor și împreună cu ei, pentru că, în viziunea noastră, tinerii reprezintă un segment important,  relativ ignorat, în turism. Aș mai menționa, realizarea primului film de promovare turistică a județului Timiș și publicarea mai multor materiale de promovare a județului,  primul Târg de turism de incoming în Timișoara,  acțiuni de promovare a Cicloturismului sau Zilele Lacului Surduc.
Este în lucru grafica și vom trece la procesul de montare a mai multor panouri de informare turistică pentru obiective mari din județ precum  satul rotund Charlottenburg, vulcanii noroioși de la Seceani sau Iarcurile de la Cornești și, la inițiativa Asociației Culturale Ariergarda, ne dorim același lucru pentru pista de biciclete care leaga Timișoara de țara vecină Serbia. Reprezintă obiective care pot fi și trebuie promovate turiștilor ce vor fi atrași de această zonă în următorii ani.
Iar o condiție absolut necesară pentru ca județul să beneficieze de avantajele desemnării Timișoarei drept Capitală Culturală Europeană este ca primarii localităților timișene să înțeleagă rolul lor în anii următori. Și aș propune reprezentanților Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană cel puțin o întâlnire între echipa lor,  reprezentanții unităților administrative teritoriale din județ și APDT pe această temă. Timișul nu are în acest moment suficientă capacitate de cazare. Cu atât mai puțin ar face față într-un an în care numărul vizitatorilor s-ar tripla. Primăriile trebuie să înțeleagă mecanismul prin care desemnarea Timișoarei drept Capitală Culturală Europeană va aduce zonelor lor importante avantaje economice, să înțeleagă că pentru asta este esential să atragă investiții în turism în zonele lor, să știe că dincolo de efervescența culturală a orașului, vor fi mii de turiști dornici să descopere locurile înconjurătoare. APDT Timiș va organiza discuții pe această temă cu membrii săi, dar trebuie să trecem dincolo de granițele asociației noastre, trebuie să lucrăm ca parteneri.
Nu avem personal pregătit în turism. Considerăm absolut necesară organizarea unor cursuri de pregătire în domeniu pentru personalul care lucrează în turism în rural. APDT Timiș a lansat  această temă în urmă cu aproximativ un an și doresc să mulțumesc reprezentanților Consulatului Germaniei la Timișoara care și-au manifestat încă de atunci susținerea pentru o astfel de activitate și sperăm ca în perioada următoare să o concretizam.
De asemenea, este nevoie de mijloace de transport către destinațiile turistice ale județului, iar transportatorii au un rol important de jucat în reușita promovării acestora, prin urmare  dialogul cu ei în perioada următoare este o condiție necesară. Dezvoltarea Aeroportului Internațional Timișoara, introducerea unor noi curse atât interne cât și externe este, de asemenea, de bun augur în noul context.
Să nu uităm că, așa cum agențiile de turism de incoming ne-au subliniat-o în repetate rânduri,  Timișoara nu are încă reguli clare și locuri de staționare pentru autocarele care aduc turiștii aici. Să nu uităm că plăcuțele bilingve sunt o condiție necesară pentru promovarea obiectivelor turistice, toate acestea fiind  aspecte pentru care vom lupta să fie rezolvate.
Cu alte cuvinte, strategia noastră, munca noastră va pune și mai mult accentul pe îmbunătățirea calității infrastructurii de servicii turistice, pe crearea de noi locuri de muncă și pregătirea forței de muncă care să ducă la ridicarea calității serviciilor în turism. Stimularea inițiativei private în turism in mediul rural și crearea unui cadru de susținere a turismului local, conservarea și valorificarea patrimoniului cultural-istoric al județului, revigorarea stațiunilor balneare și sprijinirea dezvoltării formelor de turism alternativ sunt, pe scurt , câteva dintre prioritățile următorilor ani în turismul din Timiș.
Desemnarea Timișoarei drept Capitală Culturală Europeană va face ca turismul de business, principala ramură în Timiș în acest moment, să fie – foarte probabil – la un moment dat, egalată de turismul cultural. Este absolut necesar să lucrăm la revigorarea centrelor de cultură din județ și mă refer aici, concret, la Vatra de olari de la Jupînești, la promovarea tradițiilor și obiceiurilor, la promovarea tinerilor artiști. Serbia, Ungaria și Bulgaria vor fi mai mult ca oricând prezente în Timiș, colaborările transfrontaliere fiind o constantă a activității APDT, un segment de lucru în acest sens fiind reprezentat de cele patru proiecte europene transfrontaliere scrise alături de partenerii din Serbia, alte două așteptând deschiderea programelor cu Ungaria.
Dincolo de o muncă asiduă și, repet, coerentă, provocarea următorilor  ani o reprezintă angajarea actorilor politici în fața unui asemenea proces . Ceea ce nu este scris în multe locuri, dar este un lucru de care trebuie să ținem cont este legat de o caracteristică a Banatului, a bănățenilor, aceea de a crede că singur poți face totul. Or, nu este așa. Cred că este estețial să comunicăm și să colaborăm pentru a reuși să beneficiem din plin de avantajele create de noul context.
Mulțumesc.